وجه ممیزه کتابهای اورجینال آموزش زبان

از سال 1383، نمایندگی انحصاری انتشارات پیرسون-لانگمن به غزال جوان واگذار شد و واردات، توزیع و فروش کتاب های آموزش زبان در برنامة کار این انتشارات قرار گرفت.

متاسفانه بسیاری از آموزشگاه ها و مدارس به علت قیمت کمتر، از کتاب های تکثیر شده در ایران که بدون مجوز ناشر صورت می گیرد (اصطلاحاً افست) استفاده می کنند. غزال جوان تلاش زیادی نموده است تا محاسن استفاده از کتابها و منابع تکمیلی اوریجینال و تاثیر آنها بر امر آموزش را به موسسات آموزشی و نیز اولیاء دانش آموزان یادآور شود و در این ارتباط توفیق نسبی داشته است.   با این مقوله متعاقباً بیشتر خواهیم پرداخت لکن اجمالاً کیفیت پایین چاپ و عدم بکارگیری اصول صحیح در تولید این کتاب ها، عدم دسترسی استفاده کنندگان به منابع تکمیلی، و ناآگاه ماندن معلمان و دانش آموزان نسبت به قابلیت ها، امکانات این کتاب ها، در مجموع موجب افت کیفیت آموزش شده است.

انتشارات غزال جوان، با ورود به این فعالیت فرهنگی، تلاش نمود تا جدیدترین منابع را معرفی کند، و به بازاری که صرفاً روی چند عنوان محدود متمرکز شده بود، تنوع بخشد. از طرفی چون مستقیماً با ناشر خارجی در تماس بود، زمینه ای را فراهم کرد تا کلیة منابع تکمیلی کتاب ها --که عمدتاً مورد استفاده مدرسان موسسات آموزشی و مدارس است—در کنار دوره اصلی وارد کشور شده و مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت با مراجعه به موسسات و معرفی محصولات فرهنگی و منابع تکمیلی آن ها، زمینة انتخاب صحیح از منابع در دسترس را فراهم نمود و به دنبال آن سعی کرد معلمان را نیز با ابزارهای لازم جهت ارتقاء سطح آموزش زبان آشنا نماید. به همین دلیل اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی جهت آشنا نمودن معلمان با منابع تکمیلی موجود و نحوة بهره گیری از این منابع، و روش صحیح تدریس کتاب ها نمود.

انتشارات غزال جوان همچنین همگام با واردات و عرضة کتاب های اورجینال، تعدادی از عناوین را با موافقت ناشر خارجی و همکاری و مساعدت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، در ایران بومی سازی نمود و با کیفیتی بسیار مشابه با کتاب اورجینال به چاپ رساند و همراه با خدمات جانبی در بازار ایران عرضه نمود.

از جمله مواردی که غزال جوان همواره با آن روبه رو بوده است، افست شدن کتاب ها در بازار ایران توسط کسانی است که آگاهی اندکی از عوارض و مشکلات این کار دارند و متاسفانه در بسیاری موارد صرفاً منافع کوتاه مدت را مدنظر قرار داده و کیفیت آموزش را نادیده می گیرند. حتی در موارد زیادی اقدام به تکثیر منابع تکمیلی می نمایند که صرفاً بایستی در اختیار مدرس باشد و حال آنکه این منابع را پس از تکثیر به راحتی در بازار عرضه نموده و به دانش آموزان می فروشند. این حرکت غیراصولی، موجب از دست رفتن ابزار معلم در کلاس، و افت کیفیت آموزش می شود.

 در کنار و به موازات این دیدگاه سوداگرانه در بخش تولید و توزیع، متاسفانه در موارد زیادی دانش آموزان و خانواده های آن ها نیز بدون اطلاع کافی از تاثیر مخرب این اقدام،  از این منابع تکثیر شده استفاده می کنند و حتی اصرار به استفاده از آنها توسط دانش آموز دارند و در عمل به افت آموزش در این بخش دامن می زنند. واقعیت آن است که هر یک از دوره های آموزشی که توسط ناشران صاحب نام بین المللی تهیه و روانة بازار می شود، برآیند چندین سال زحمت تیم های متشکل در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری است و دارای ریزه کاری های هوشمندانه ای است که اگر به دقت مورد استفاده قرار نگیرند حصول نتیجه بسیار دشوار و در مواردی غیرممکن می شود. در زیر به مواردی از این ریزه کاری ها اشاره شده است.

1. کیفیت تولید:

کسانی که از کتابهای اوریجینال استفاده می کنند این مسئله را بخوبی درمی یابند که کیفیت چاپ کتاب ،نوع کاغذ استفاده شده ،کیفیت صحافی و نظایر آن تاچه حد می تواند در تشویق دانش آموز و ایجاد انگیزه در او اثر گذار باشد. کتابی که با چند روز استفاده شیرازه اش به راحتی متلاشی می شود، کتابی که انعکاس نور بر روی صفحاتش دانش آموز را می آزارد، کتابی که با کیفیت بسیار پایین تصویر و متن چاپ می شود، انگیزه دانش آموز و معلم را در پیشبرد آموزش کاهش می دهد.

2. عدم توجه به نکات فنی کتاب:

تغییر سایز کتاب و کوچکتر کردن آن به منظور کاهش قیمت، استفاده از کاغذ نامناسب و با وزن پایینتر، تکثیر CD با کیفیت نازل و رها کردن آن در داخل کتاب بدون محافظ، بسته بندی نامناسب کتاب برای توزیع، و نظایر آن، نکاتی است که ذهن مصرف کننده را مکدر می کند و از کیفیت آموزش می کاهد.

3. عدم ارتباط با ناشر اصلی:

عدم ارتباط با ناشر اصلی --که وجه غالب کتابهای تکثیر شده بدون مجوز در ایران است-- غالباً موجب ناآگاهي در خصوص منابع تکمیلی همراه کتاب و یا به دست آوردن آن است. زمانی که اصل کتاب از ناشر خریداری نمی شود، منابع تکمیلی کتاب به راحتی دراختیار قرار نمی گیرد. به همین دلیل بسیاری از کتابهای افست شده در داخل فاقد منابع کامل هستند.

4. خلاقانه:

استفاده از مدرس خارجی برای آموزش معلمان که توسط غزال جوان در طول سال و برای موسساتی که بصورت موثر از کتابهای اورجینال استفاده می کنند، مزیتی است که موجب آگاهی معلمان و موسسات نسبت به کم و کیف دوره های آموزشی می شود ونقشی موثر در آموزش دارد. استفاده از کتابهای افست شده این امکان را از معلمان می گیرد. بهره گیری معلمان از خدماتی چون آموزش، و آشنایی با منابع تکمیلی نظیر راهنمای معلم، تولید تست، سی دی معلم، DVD و فیلم، آموزش دیجیتال، امکانات اینترنتی و نظایر آن تاثیری شگرف بر ارتقای سطح آموزش دارد.  

5. صدور گواهینامه:

صدور گواهینامه برای دانش آموزان در مقاطع مختلف موجب تشویق دانش آموزان به تلاش بیشتر می شود. چنانچه این اقدام با برگزاری تست های ارزشیابی همراه شود، تحرک زیادی را در دانش آموزان ایجاد خواهد کرد. همچنین معلمان با شرکت دردوره های آموزشی، از مدرس و ناشر اصلی گواهینامه دریافت می کنند و سطح دانش خود را افزایش می دهند.

 

انتشارات غزال جوان امیدوار است در حرکتی که آغاز کرده است، مورد حمایت موسسات و مراکز آموزشی، دانش آموزان و خانواده های آنان، و متولیان فرهنگ و آموزش کشور قرار گیرد تا بتواند سطح خدمات خود را گسترش دهد و قدمی هر چند کوچک در جهت بهبود آموزش زبان در کشور بردارد.