بهترین بازی‌های کودکانه در کلاس زبان انگلیسی

مقدمه

آموزش زبان انگلیسی به کودکان روش‌های خاصی دارد، این شیوه‌های آموزشی منطبق بر اصول آموزشی و روانشناسی کودک طراحی می‌شوند و استفاده از آن‌ها در آموزش زبان انگلیسی به کودکان در سراسر دنیا رواج دارد. بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که آموزش زبان انگلیسی به کودکان نباید به شیوه‌های سنتی در کلاس‌های خشک و رسمی انجام گیرد. بازی بخشی از وجود کودک است و او تمام دنیا را با بازی‌های کودکانه می‌شناسد و کشف می‌کند، بنابراین استفاده از بازی در آموزش زبان انگلیسی به کودکان نقش مهمی در موفقیت آموزشی آن‌ها خواهد داشت. ما در این مقاله به بهترین بازی‌های کودکانه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان می‌پردازیم.

آموزش زبان انگلیسی با بازی به کودکان

دنیای بچه‌ها با بازی و هیجان گره خورده است. هیچ بچه‌ای را در دنیا نمی‌توان یافت که به بازی کردن علاقه‌ای نداشته باشد، در واقع بازی بهترین راه برای کشف دنیای جدید برای کودکان است. به همین دلیل است که یکی از شیوه‌های موفق آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده از بازی‌های مختلف است. بازی‌های مختلفی با هدف یادگیری زبان انگلیسی طراحی شده است که شناخت و استفاده از آن‌ها می‌تواند تجربه‌های جدیدی را هم در آموزش زبان انگلیسی به کودکان و هم در یادگیری این زبان به همراه داشته باشد. مهمترین بازی‌هایی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

1. سرودخوانی (بهترین بازی‌های کودکانه)

هرگز نباید از معجزه موسیقی در آموزش کودکان غافل شد. در زبان انگلیسی سرودها و ترانه‌های بسیاری وجود دارد که با هدف آموزش زبان انگلیسی به کودکان طراحی شده اند. این ترانه‌ها و سرودها برای تمامی سطوح زبان انگلیسی ساخته شده و از الفبا با سطوح متوسط و بالاتر را شامل می‌شود. یکی از بهترین بازی‌ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان آن است که این ترانه‌ها را در کلاس پخش کرده و همخوانی کردن آن را با کودکان تمرین کنید.

مطالب مرتبط:  ۷ تفاوت زبان لاتین و انگلیسی؛ سفری در گذر زمان در زبان

این کار کمک می‌کند که کلمات و عبارات موجود در ترانه‌ها به خوبی در ذهن کودک باقی بماند، ضمن این که اوقات شاد و هیجان‌انگیزی را برای او ایجاد می‌کند.

2. عروسک گردانی (بهترین بازی‌های کودکانه)

برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان در بازه زمانی ۲ تا ۸ سالگی استفاده از مهارت‌های عروسک گردانی و تأتر عروسکی ایده بسیار جذابی به نظر می‌رسد. در این روش معلم با گرداندن یک شخصیت عروسکی و صحبت از زبان او با شاگردان ارتباط برقرار می‌کند. کارشناسان آموزشی معتقدند که این روش یک شیوه کاملا معجزه آسا برای یادگیری زبان انلگیسی در کودکان به شمار می‌رود.

استفاده از عروسک باعث می‌شود که جو کلاس کودکانه و صمیمانه‌تر باشد، کودکان خجالتی سریعتر با کلاس هماهنگ شوند و با علاقه‌مند شدن به شخصیت عروسکی بیشتر به آموزش‌هایی که توسط او ارائه می‌شود توجه می‌کنند. مطمئنا در چنین فضایی زبان آموز کودک بیشتر احساس آزادی می‌کند و حس کنجکاوی و خلاقیت او نیز بیشتر تحریک می‌شود.

3. نقاشی کردن Pictionary (بهترین بازی‌های کودکانه)

یکی دیگر از مهمترین بازی‌هایی که به کودکان کمک می‌کند تا انگلیسی را سریع‌تر بیاموزند، نقاشی کردن است. نقاشی کردن به کودک کمک می‌کند تا بیشتر فکر کند، او به راه‌های مختلفی برای توصیف یک چیز فکر می‌کند و این قدرت خلاقیت او را افزایش می‌دهد. آن‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد توصیفات دقیق‌تر و جزئی‌تر در نقاشی با هم رقابت کنند.

در این شیوه آموزشی باید کودکان را به چند گروه تقسیم کرد و در هر گروه تصویری را تنها به یک عضو از آن گروه نشان داد، سپس از او بخواهید که تصویر دیده شده را برای دوستانش به کمک نقاشی تفسیر کند. او باید بدون نشان دادن تصویری که دیده است از هم گروهی‌های خود بخواهد تا با توجه به توضیحات او نقاشی آن تصویر را بکشند.

بهتر است در جلسات ابتدایی این بازی، از تصاویر آسان و ساده استفاده کنید و به مرور حافظه، قدرت خلاقیت و بیان کودکان را به چالش بکشید تا رقابت‌های سخت‌تری داشته باشند.

مطالب مرتبط:  یادگیری سریع زبان انگلیسی با 7 نکته موثر

4. درگوشی صحبت کردن whispering (بهترین بازی‌های کودکانه)

در این بازی کودکان را به صورت دایره‌وار کنار یکدیگر قرار می‌دهید. سپس در گوش کودک اول جمله‌ای با استفاده از کلماتی که تازه آموزش دیده‌اند می‌گویید. او باید این جمله را در گوش نفر کناری خود زمزمه کند. این کار تا نفر آخر ادامه پیدا می‌کند. وقتی نفر آخر جمله را شنید آن را با صدای بلند تکرار می‌کند. در بسیاری از مواقع جمله به طور کامل دگرگون شده است.

می‌توانید این بازی را با جابه جا کردن محل نشستن کودکان تکرار کنید. به این ترتیب می‌توانید مشکلات کودکان را در آموزش کلمات کشف کرده و تمرینات جدیدی را برای تقویت آموزش آن‌ها در نظر بگیرید.

5. اسم، فامیل Board Race (بهترین بازی‌های کودکانه)

این یک بازی پرهیجان برای زبان آموزان در هر سطح آموزشی است. شما می‌توانید با توجه به سطح مهارت زبان آموزان قوانین بازی را تغییر دهید. مثلا برای زبان آموزان مبتدی می‌توانید از آن‌ها بخواهید که ۵ کلمه که با حرف W شروع می‌شود را بنویسند. هرکس سریع‌تر کلمات را نوشت می‌تواند بازی را متوقف کند. برای کلمات غیر تکراری امتیاز ویژه و برای کلمات تکراری امتیاز کمتر در نظر بگیرید و در انت‌ها هرکس امتیاز بیشتری کسب کرده باشد برنده است.

برای زبان آموزان در سطوح بالاتر می‌توان بازی را پیچیده‌تر کرده و نام میوه، حیوان، شهر، کشور، رنگ و… را اضافه کرد. همچنین می‌توان این بازی را برای کلمات دارای تلفظ یکسان اما دیکته متفاوت دارند نیز انجام داد. این بازی حافظه کودک را به چالش می‌کشد و یک بازی بسیار عالی برای یادگیری و حفظ لغات به شمار می‌رود.

6. بیست سوالی objects game (بهترین بازی‌های کودکانه)

بیست سوالی به زبان انگلیسی می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد. در این بازی یک دانش آموز از کلاس خارج می‌شود و بچه‌های کلاس با کمک مربی یک کلمه را انتخاب می‌کنند. می‌توانید برای تعداد حدس‌های اشتباه محدودیت بگذارید تا بازی هیجان انگیزتر شود. این بازی شیوه صحیح پرسش کردن و افزایش دایره لغات را به همراه دارد.

7. شکار کلمات (بهترین بازی‌های کودکانه)

این بازی می‌تواند بسیار جالب توجه و هیجان‌انگیز باشد. شما می‌توانید کلمات مختلفی را روی کاغذ‌های گیره دار نوشته و آن‌ها را داخل ظرفی بریزید. به کمک یک قلاب ماهیگیری هر دانش آموز یک کلمه را شکار می‌کند. در انت‌ها می‌توان با کلمات شکار شده جمله‌سازی یا داستان‌نویسی کرد. این بازی افزایش دایره لغات، بهبود مهارت جمله‌نویسی و تمرکز بالا را در دانش آموزان تقویت می‌کند.

مطالب مرتبط:  بعد از زبان انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟

8. مناظره (بهترین بازی‌های کودکانه)

این بازی برای زبان آموزان با سطح آموزشی متوسط تا پیشرفته مناسب است. در این بازی معلم یک موضوع چالشی را انتخاب کرده و دانش آموزان در قالب گروه‌ها یا به صورت انفرادی درباره آن موضوع با هم مناظره می‌کنند. چنین بازی‌هایی می‌تواند قدرت مکالمه و جمله‌سازی را در زبان آموزان به شدت تقویت کند.

9. حل جدول Crosswords (بهترین بازی‌های کودکانه)

حل کردن جدول یکی از شیرین‌ترین کارهایی است که برای آموزش زبان انگلیسی می‌توان از آن استفاده کرد. شما می‌توانید با توجه به سطح زبان آموزان از کلمات مبتدی تا سخت و پیشرفته برای جدول استفاده کنید. این جدول‌ها می‌تواند شامل انواع جداول متقاطع و همچنین پازل‌های کلماتی باشد.

10. صندلی داغ (بهترین بازی‌های کودکانه)

در این بازی باید یک دانش آموز انتخاب شده و روی صندلی روبه روی کلاس بنشیند. سپس باقی دانش آموزان از او سوالات چالشی بپرسند و او موظف است که همه سوالات را پاسخ دهد. می توان سوالات را از قبل از مشخص کرد تا از ایجاد آشفتگی و همهمه در کلاس پیشگیری شود.

جمع‌بندی

استفاده از بازی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره وری آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. بازی‌های بسیاری را می‌توان نام برد که زبان آموزان کودک با هر سطح مهارت یادگیری از مبتدی تا پیشرفته می‌توانند از آن‌ها برای یادگیری بهتر استفاده کنند. بسیاری از مربیان آموزش زبان انگلیسی با استفاده از قدرت خلاقیت خود بازی‌های مبتکرانه‌ای را خلق می‌کنند که می‌تواند بیشترین تأثیر را روی کودکان داشته باشد.

ما در این مقاله به تعدادی از رایج‌ترین بازی‌ها در کمک به آموزش زبان انگلیسی کودکان اشاره کردیم اما باید اضافه کنیم که در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر معلم می‌تواند با توجه به شرایط زبان آموزان در کلاس از بازی‌های خلاقانه کمک بگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

درباره نویسنده



نویسنده
پیام ناظری

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب
اطلاعات تکمیلی ...
دوره های تربیت مدرس ...
دوره تربیت مدرس فانیکس
تومان
950,000
جستجو کنید ...
آنچه در این مطلب خواهید خواند ...

تبلیغات